Így szúrják ki előre a „gyanús” kamionokat
Vezetés közben már eldől a sorsod: a rendőrség előre kiválasztja, melyik kamiont állítják meg – brutális EU-s razziák jönnek
Nem a véletlenen múlik többé, kit intenek le az autópályán. Az uniós közúti ellenőrzések új korszakba léptek: a hatóságok már menet közben, digitális adatok alapján döntik el, melyik teherautónál lesz ellenőrzés.
Az Európai Munkaügyi Hatóság (ELA) által koordinált, 2025 novemberében lezajlott nagyszabású akció során világossá vált: az ellenőrzés sok esetben jóval a félreállítás előtt elkezdődik.
Így szúrják ki előre a „gyanús” kamionokat
- Nemzeti adatbázisok valós idejű elemzése
- Okostachográf-adatok távoli leolvasása
- Célzott kiválasztás, nem véletlenszerű megállítás
A kulcsszereplő a REDCR-rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a második generációs okostachográffal felszerelt kamionokat már haladás közben átvizsgálják. Ha eltérés van a vezetési vagy pihenőidőknél, a jármű szinte biztosan megállításra kerül.
13 ország, több száz ellenőrzés, súlyos bírságok
Az akcióban 13 uniós országban zajlottak útmenti ellenőrzések, köztük Magyarországon is. Az eredmények beszédesek:
- 368 ellenőrzött jármű
- 376 feltárt szabálysértés
- több mint 172 ezer euró bírság
- csupán 56 „tiszta” ellenőrzés
A legtöbb probléma:
- vezetési és pihenőidők megsértése
- tachográf-manipuláció
- sofőrkártya nélküli vezetés
- hiányzó kiküldetési és engedélyezési dokumentumok
Azonnali megállítás, forgalomból kivonás, több tízezer eurós biztosíték
Szlovéniában egy sofőrt már az adatok alapján választottak ki: túllépte a vezetési időt, azonnal megtiltották az út folytatását, a jogosítványát bevonták.
Németországban egy manipulált tachográf miatt a kamiont kivonták a forgalomból, és 30 ezer eurós biztosítékot kellett letenni.
Ez vár a kamionosokra a jövőben
Az ELA egyértelmű üzenete:
–a jövő ellenőrzései adatvezéreltek, célzottak és kíméletlenek lesznek
-az ellenőrzés nem a leállósávban kezdődik, hanem már kilométerekkel korábban
-aki szabályt szeg, azt szinte biztosan kiemelik a forgalomból
Az autópályán haladva tehát már nem az a kérdés, megállítanak-e, hanem az, hogy mit látnak rólad az adatok.









