2024: jön a gyorshajtás-gátló, később a fekete doboz

  • Az új év gyökeresen új közlekedésbiztonsági előírásokat hoz a közúti járműveknél az Európai Unióban: minden forgalomba kerülő autót kötelező lesz felszerelni bizonyos berendezésekkel.
  • Az intelligens sebességszabályozó figyelmezteti a sofőrt, ha túllépné a sebességhatárt.
  • A satufékről egy új hátsó lámpa tájékoztatja a követő járművek vezetőit.
  • Fedélzeti eszközök ellenőrzik a vezetők éberségét és fittségét, illetve, hogy fogyasztottak-e alkoholt.

Hosszú előkészítés után 2024-ben életbe lépnek azok az intézkedések, amelyek az európai közlekedésbiztonságot a járművek intelligens eszközökkel való ellátásával javítják. Az EU 2019-ben dolgozta át az általános járműbiztonsági rendeletet (GSR), amelynek köszönhetően 2024 júliusától az új autók esetében több aktív biztonsági rendszer beszerelése kötelezővé válik.

A legtöbb vitát és tiltakozást az intelligens sebességszabályozó, Intelligent Speed Assist (ISA) váltotta ki. A koncepció szerint az intelligens sebességszabályozó aktívan figyeli a sebességet, az aktuális korlátozásokat, és ha túllépést érzékel, akkor lassításra készteti a járművezetőt, azaz figyelmezteti, ha túllépné a sebességhatárt. A rendszert eredetileg úgy akarták bevezetni, hogy aktívan gátolja a sebességtúllépést, azonban végül ez nem valósult meg, így a rendszer csupán hang- és fényjelzéssel hívja fel a vezető figyelmét a sebességtúllépésre.

Ugyancsak sok vitát váltott ki az az ötlet, hogy minden indítás előtt a sofőr egy beépített alkoholmérőn tesztelje az állapotát. Ha a szonda alkohol jelenlétét regisztrálja, a jármű nem indul el. A beindítást megakadályozni képes alkoholszonda beszerelése azonban egyelőre nem kötelező, a szabálymódosítás jelenleg csupán szabványosított interfész meglétét követeli meg, amely lehetővé teszi, hogy a jövőben beszereljék a járművekbe az indításgátló alkoholszondát.

Igen érzékeny területre lépett az EU, amikor az autógyártókat arra kötelezi, hogy egy fedélzeti eszközzel folyamatosan rögzítsék a közlekedésben résztvevő járművek minden fontosabb adatát. A fekete dobozként működő adatrögzítő segítségével utólag bármikor, így akár egy baleset után is kiolvashatók lehetnek a baleset körülményeire vonatkozó adatok, mint például a sebesség, a fék működtetésére vonatkozó adatok, a hosszirányú és keresztirányú lassulás értékei, a koordináták és a baleseti vészhívó adatai (utasok száma, légzsákok nyitása, stb.). A kérdés óvatos kezelését mutatja, hogy a kötelező bevezetést elhalasztották, egyelőre 2028-ra.

2024 közepén kötelezően bekerülnek a járművekbe a vészfékezésre figyelmeztető fényjelzések. Ilyen lehet a villogó féklámpa vagy ahhoz hasonló eszköz, amely jelzi a többi közlekedőnek, hogy a jármű gyors tempóban lassít, vagy erősen fékez.

A csomag több olyan eszköz beépítését is előírja, amelyek számos, jelenleg is forgalomban lévő jármű extralistáján szerepelnek. Ide tartoznak azok a biztonsági rendszerek, amelyek felmérik a járművezető éberségét – figyelik például, hogy mióta vezet, és figyelmeztetik a sofőrt, hogy szükség esetén tartson pihenőt.

Számos személyautó felszerelésének a része a tolatóradar. Most nem pontosan ennek a beépítése válik kötelezővé, hanem egy biztonságos tolatást segítő rendszeré, amely lehet akár tolatókamera is. Az utóbbi azonban drágább a képernyő beszerelése miatt. Valószínűleg a kisebb autókat csak hangjelzést adó tolatóradarral fogják felszerelni. Kötelező lesz az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer is, ami monitorozza az abroncsnyomást, és valós időben jelzi annak csökkenését a vezetőnek.

A fenti berendezések kötelező beszerelése azt jelenti, hogy a forgalomba kerülő járműveket ezzel látják el, azonban a teljes járműpark átalakulása évtizedeket vehet igénybe. A EU vezetése számos kompromisszumot kötött azért, hogy a csomag bevezethető legyen 2024 júliustól. A sebességkorlátozó rendszer például nem képes megakadályozni a sebességtúllépést, hiszen az a sofőr saját döntésén alapul. Segíthet ugyanakkor abban, hogy a szabálykövető autós ne szaladjon bele gyorshajtási büntetésbe azért, mert nem vett észre egy korlátozó táblát.

Szöveg és fotó forrása: http://kozlekedesbiztonsag.kti.hu