Így szúrják ki előre a „gyanús” kamionokat

Vezetés közben már eldől a sorsod: a rendőrség előre kiválasztja, melyik kamiont állítják meg – brutális EU-s razziák jönnek

Nem a véletlenen múlik többé, kit intenek le az autópályán. Az uniós közúti ellenőrzések új korszakba léptek: a hatóságok már menet közben, digitális adatok alapján döntik el, melyik teherautónál lesz ellenőrzés.

Az Európai Munkaügyi Hatóság (ELA) által koordinált, 2025 novemberében lezajlott nagyszabású akció során világossá vált: az ellenőrzés sok esetben jóval a félreállítás előtt elkezdődik.

Így szúrják ki előre a „gyanús” kamionokat

  • Nemzeti adatbázisok valós idejű elemzése
  • Okostachográf-adatok távoli leolvasása
  • Célzott kiválasztás, nem véletlenszerű megállítás

A kulcsszereplő a REDCR-rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a második generációs okostachográffal felszerelt kamionokat már haladás közben átvizsgálják. Ha eltérés van a vezetési vagy pihenőidőknél, a jármű szinte biztosan megállításra kerül.

13 ország, több száz ellenőrzés, súlyos bírságok

Az akcióban 13 uniós országban zajlottak útmenti ellenőrzések, köztük Magyarországon is. Az eredmények beszédesek:

  • 368 ellenőrzött jármű
  • 376 feltárt szabálysértés
  • több mint 172 ezer euró bírság
  • csupán 56 „tiszta” ellenőrzés

A legtöbb probléma:

  • vezetési és pihenőidők megsértése
  • tachográf-manipuláció
  • sofőrkártya nélküli vezetés
  • hiányzó kiküldetési és engedélyezési dokumentumok

Azonnali megállítás, forgalomból kivonás, több tízezer eurós biztosíték

Szlovéniában egy sofőrt már az adatok alapján választottak ki: túllépte a vezetési időt, azonnal megtiltották az út folytatását, a jogosítványát bevonták.
Németországban egy manipulált tachográf miatt a kamiont kivonták a forgalomból, és 30 ezer eurós biztosítékot kellett letenni.

Ez vár a kamionosokra a jövőben

Az ELA egyértelmű üzenete:
a jövő ellenőrzései adatvezéreltek, célzottak és kíméletlenek lesznek
-az ellenőrzés nem a leállósávban kezdődik, hanem már kilométerekkel korábban
-aki szabályt szeg, azt szinte biztosan kiemelik a forgalomból

Az autópályán haladva tehát már nem az a kérdés, megállítanak-e, hanem az, hogy mit látnak rólad az adatok.