Magyarország is kap abból a 6,2 milliárd euróból, amit az EU a fenntartható közlekedés fejlesztésére szán

Az Európai Bizottság 107 közlekedési infrastruktúra-projektet választott ki, amelyek több mint 6 milliárd euró uniós támogatásban részesülnek az európai összekapcsolódási eszközből (CEF), a közlekedési infrastruktúrába történő stratégiai beruházások uniós eszközéből, jelentette be az uniós testület.


A támogatás több mint 80%-a olyan projekteket támogat, amelyek a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) hatékonyabb, környezetbarátabb és intelligensebb vasúti, belvízi és tengeri útvonalhálózatát valósítják meg.

A projektek emellett az ukrán export és import megkönnyítése érdekében létrehozott EU-Ukrajna szolidaritási sávokat is támogatják.

„Ma 6,2 milliárd eurót különítünk el olyan európai projektekre, amelyek közelebb visznek bennünket a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T), az EU gazdaságának gerincét jelentő transzeurópai közlekedési hálózat megvalósításához. Különösen örülök annak, hogy 250 millió euróval javíthatjuk az Ukrajna, Moldova és az uniós szomszédok, Románia, Magyarország, Szlovákia és Lengyelország közötti határokon átnyúló összeköttetéseket. Ezek a projektek megkönnyítik az EU és Ukrajna közötti áruszállítást, és megerősítik a szolidaritási sávokat,” nyilatkozta Adina Vălean közlekedési biztos a hír bejelentésekor.

A TEN-T törzshálózat mentén megvalósuló jelentős, határokon átnyúló vasúti összeköttetések prioritást élveznek a finanszírozás szempontjából. Ezzel összefüggésben kilenc projekt, összesen közel 250 millió euró uniós támogatással, a szomszédos uniós tagállamok (Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Románia) és Ukrajna/Moldova közötti határokon átnyúló összeköttetéseket fogja korszerűsíteni.

Ezek közé tartozik többek között az Olaszországot és Ausztriát összekötő Brenner bázisalagút, a Rail Baltica (amely a három balti államot és Lengyelországot köti össze Európa többi részével), valamint a Németország és Hollandia közötti határokon átnyúló szakasz (Emmerich-Oberhausen).

A belvízi közlekedés jövőbiztossá tétele érdekében korszerűsítik a Franciaország és Belgium közötti Szajna-Scheldt határokon átnyúló vízi útvonalak infrastruktúráját. A Duna és a Rajna medencéjében lévő belvízi kikötők, mint például Bécs és Andernach, szintén korszerűsítésben részesülnek.

Az uniós vasúti közlekedés biztonságának és interoperabilitásának további növelése érdekében az európai vasúti forgalomirányítási rendszert (ERTMS) telepítik a csehországi, dániai, németországi, franciaországi, osztrák és szlovákiai vonatokra és vasútvonalakra.

A közutakon több uniós tagállam intelligens közlekedési rendszereket és szolgáltatásokat (ITS), különösen kooperatív ITS-eket (C-ITS) fog bevezetni a biztonságosabb és hatékonyabb közlekedés érdekében.

Több tagállam támogatást fog kapni az európai légiforgalmi szolgáltatási projektekhez a légi közlekedés hatékonyságának növelése és az egységes európai égbolt megteremtése érdekében.