Változások jönnek a busz- és teherjogsi terén

Hamarosan a 21 év alatti gépjárművezetők is mehetnek nemzetközizni, de a buszos jogsi alsó korhatára is módosul. Már csak rá kell bólintani ezekre a tervekre.

Változások jönnek a busz- és teherjogsi terén

Fontos, a hivatásos gépjárművezetőket érintő változásokról egyezett meg az Európai Parlament és az EU tagállami miniszterekből álló tanácsa kedden. Bár az egyezményre hivatalosan még mindkét testületnek rá kell bólintania, várhatóan ez már csak formális lesz. A változtatások többsége a teher- és buszjogosítványokat érinti.

A döntés máris kedvező fogadtatásra talált. A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) üdvözli az uniós intézmények közötti egyeztetések során született megegyezést, miszerint felülvizsgálják a vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveket.

Mindez az IRU szerint tükrözi a közúti fuvarozási ágazat régóta fennálló prioritásait és hozzájárul a közúti biztonság növeléséhez, valamint a hivatásos gépjárművezetők hiányának mérsékléséhez. Az uniós intézmények között létrejött megállapodás fontos előrelépést jelent olyan kulcsfontosságú kérdésekben, mint például a járművezetők minimális életkora, az alternatív üzemanyaggal működő járművek használatának megkönnyítése, valamint a harmadik világbeli országokból érkező sofőrök vezetői engedélyeinek honosításának megkönnyítése.

A tervek szerint zöld utat adnának olyan régóta szorgalmazott elképzeléseknek, mint például a nemzetközi áruszállításban részt vevő sofőrök minimuméletkorának leszállítása 21-ről 18 évre, de csak teljes körű tréning esetén. (Teherautó-jogsit ugyan már 18 éves kortól lehet szerezni, de az még csak belföldön való vezetésre jogosít fel.) 

A tervek szerint a 17. életévüket betöltött, B, C és C1 kategóriájú vezetői engedéllyel rendelkező személyek pedig akár kísérővel vezethetnének. Ehhez bevezetnék a  „C kategóriás vezetői engedéllyel történő kísérés” lehetőségét. A nagyobb fuvarozó cégek egyébként most is alkalmazzák azt a bevett gyakorlatot, hogy a „betanulós” sofőrök nem egyedül, hanem „négykezesben” mennek külföldre. Fontos változás továbbá, hogy 24 évről 21-re csökken a D kategóriás, vagyis buszos jogosítvánnyal történő nemzetközi munkavégzés alsó korhatára.