Sztrádabővítés extrákkal: intelligens, távirányítós sávot is kap az M1-es
A tervek szerint egy év múlva ősszel kezdődik az M1-es bővítése. Régóta várták már a térségben közlekedők ezt a bejelentést, mivel a sztrádát 100 ezernél is többen használják naponta, ami pedig még rosszabb, hogy szinte egymást érik a balesetek a Győr-Moson-Sopron vármegyei szakaszon.
Tavaly júniusban a RQ Vízi Élménypark és Gyógyfürdő megnyitóján Lázár János miniszter jelentette be, hogy 2025-ben elkezdődik az M1-es autópálya bővítése. A fejlesztés során kétszer három sávosra bővítik a szakaszt. A beruházás összege meghaladja majd a 700 milliárd forintot és minden idők legnagyobb és legfontosabb magyar infrastruktúra fejlesztése lesz, mondta el a miniszter.
Plusz sávval a dugók ellen
Június elején Kertesi Tamás, a munkálatokat végző Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.) műszaki vezérigazgató-helyettese a Magyar Építőknek adott interjújában elmondta:
Az M1-es Győrig tartó szakaszán mindkét irányban három forgalmi sávot építenek ki valamint egy negyedik ITS is, vagyis digitális forgalmi táblákkal, a központból megnyitható teljes értékű leállósáv lesz. Ha tehát egy dugó vagy valami egyéb forgalmi helyzet úgy kívánja, négy sávot lehet majd használni.
Intelligens leállósáv az ország több autópálya szakaszán működik már. Többek közt a M4-en, az M3-on és az M200-on.
A műszaki vezérigazgató-helyettes a cikkben hozzátette a munkálatok a csomópontokat is érinteni fogják, mivel a felhajtók és lehajtók gyorsító- és lassítósávja a leállósávból nyílik. Mivel itt a leállósáv forgalmi sáv lesz, így több helyen plusz sávszakaszt kell az út mellé telepíteniük. Az M1-esen tehát Győrig 3+1 sávon haladhatunk majd, Győr és Hegyeshalom között pedig marad a 2×2 sáv, de itt is lesz pluszban egy teljesértékű, nyitható üzemi sáv.
Napi több baleset sem ritka az M1-esen
Korábbi becslések alapján naponta több mint 100 ezer autó fordul meg az M1-esen, a folyamatosan növekvő forgalom mellett pedig egyre több baleset nehezíti a közlekedést a sztrádán. Múlthét szombaton például egy fém darabárut szállító kamion hajtott a belső szalagkorlátnak, az eset során a a jármű mozgásképtelenné vált, üzemanyagtartálya pedig felszakadt, ahonnan gázolaj ömlött az útra. Még ugyanezen a napon egy négytengelyes, billenőplatós teherautó szorult a híd alá a 162-163-as kilométer között, a járművet a mosonmagyaróvári tűzoltók vonatták ki a szorult helyzetből.
Korlátozások október végéig
Tavaly év végén fejeződött be egy nagyobb volumenű felújítása a sztrádának, akkor közel 100 kilométeren újult meg az autópálya. Több szakaszon csak a felső kopó réteget kellett megújítani, azonban voltak olyan részek is, ahol az alsóbb kötőréteget is cserélni kellett.
Jelenleg is dolgoznak az M1-es egyes szakaszain. A munkálatok közvetlenül nem érintik Győr-Moson-Sopront, de a sztrádán Budapest felé közlekedőknek és az onnan érkezőknek érdemes számolni a jelentős korlátozásokkal. A szakemberek szeptember közepén kezdték el az M1-M0 csomópontban a hídfelújítási és aszfaltozási munkálatokat, emiatt csomóponti zárásokkal járó korlátozásokra kell számítani a területen október végéig.
Szöveg és fotó forrása: http://kisalfold.hu