2026-tól tachográf-kötelezettség a kishaszongépjárműveknél
2026. július 1-jétől jelentős változás lép életbe a nemzetközi árufuvarozásban részt vevő 2,5–3,5 tonnás kishaszongépjárművek számára. Az Európai Unió mobilitási csomagjának részeként ezek a járművek csak második generációs, Gen2v2 típusú okos tachográffal felszerelve közlekedhetnek a nemzetközi forgalomban.
A szabályozás célja az egységes versenyfeltételek megteremtése, a sofőrök munkakörülményeinek javítása, valamint a balesetek megelőzése. A tachográf nemcsak az új járművekre vonatkozik, hanem a már forgalomban lévőkre is – ezeknél utólag kell beszerelni az eszközt.
A járművezetőknek a nehéz-teherautókra vonatkozó pihenő- és vezetési szabályokat kell betartaniuk: 4,5 óra vezetés után 45 perc szünet kötelező, napi maximum 9 óra vezetés engedélyezett, a heti pihenőidő pedig legalább 45 óra, amelyet nem tölthetnek a járműben, csak szálláshelyen.
A sofőröknek tachográfkártyát is igényelniük kell a kormányablakokban; ennek díja 19 000 forint. A szabályszegéseket komoly bírságok sújtják – a tachográf nélküli vezetés akár 520 ezer forintba is kerülhet.
A kötelezettség nem érinti a belföldi, saját számlás szállítást végzőket, illetve a nem kereskedelmi célú fuvarokat.
A szakmai szervezetek, köztük az MKFE, arra figyelmeztetnek, hogy több millió jármű érintett Európa-szerte, így a fuvarozóknak érdemes időben megkezdeniük a felkészülést a 2026 nyári határidőre.