Csúszik az M6 és az A5 autópályák összekötése
A kivitelező szerint végső fázisában vannak a munkálatok, ami a fényképek alapján azt jelenti, hogy az aszfaltréteg elkészült és a szalagkorlátok egy részét is felszerelték a Pélmonostor és a határ közötti 5 km-es szakaszon. Januárban tavaszi, márciusban májusi átadást vizionáltak, most július végére valószínűsítik a projekt befejezését.
Jelenleg az aszfaltozás befejező munkái, a jelzőlámpák felszerelése és tereprendezés folyik a szakaszon. Ennek bevezetése július végén várható – ezt a horvát miniszterelnök-helyettes ígérte meg múlt heti pélmonostori látogatáskor.
A befejezési határidő már többször módosult, előbb áprilisi, majd nyár eleji átadásról beszéltek, ezért az sem kizárt, hogy nyár végéig nem készül el a hiányzó szakasz.
Ivan Anušić miniszterelnök-helyettes és védelmi miniszter a múlt héten Pélmonostoron újságírók előtt kijelentette:
„Július végén megnyílik az 5C folyosó, a szakaszon a munkálatok a végéhez közelednek. Ez az autópálya megváltoztatja Baranyát. Közvetlen összeköttetésben leszünk az ország többi részével, de Közép-Európával is. Ez megnyitja a kaput új beruházások, gyorsabb áruszállítás és nagyobb turistaszám előtt.”
Hozzátette: a közlekedési összeköttetés mellett ennek a térségnek erőteljes gazdasági fejlődése is várható.
„Különösen vonatkozik ez az autópálya menti logisztikai és üzleti övezetek építésére. Sok baranyai vállalkozó már bejelentette, hogy bővíti tevékenységét, ha a forgalom új lendületet kap.”
A 702 km hosszú, Budapest és az Adriai-tenger között húzódó közlekedési folyosó horvátországi szakasza teljes lesz. A hiányzó szakasz csaknem 46 millió euróba kerül, amit Horvátország az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) forrásaiból finanszíroz. Ezen a szakaszon 8 híd épül, a leghosszabb 318 méteres és a Magyarbóly-Pélmonostor vasútvonalat és a Karasica-patakot íveli át. A kivitelező szerint a készültség már 80 százalékos, a Pélmonostortól a magyar határig vezető összeköttetés megépítése lesz Horvát-Baranya Európával való összekapcsolásának „koronája”.
Az új szakasszal Budapest és a Bosznia-Hercegovina között mintegy 300 km-en utazhatunk majd összefüggő autópályán. A Dalmáciába utazókon ez még nem segít, legalább öt évig kell még várni, hogy egybefüggő autópálya vezessen az Adriai-tengerig. A tengermelléki Pločébe vezető út lerövidítésére még várni kell, a 325 kilométerből, ami a Bosznia-Hercegovinán átvezető folyosó teljes hossza, eddig mindössze 138 kilométer épült meg. Az előrejelzések szerint ennek a Bosznia-Hercegovinán áthaladó teljes útvonalnak 2030-ra el kell készülnie. Az 5/C európai korridor 700 km hosszú, Budapest és az Adriai-tenger között húzódó közlekedési folyosó horvátországi szakasza teljes lesz.
Ez nagy szám lesz a pécsieknek is, hiszen így egyebek mellett végig autópályán utazhatunk Belgrádig, Szófiáig, Athénig, a bolgár tengerpartra, Isztambulig és akár egészen a szír határig.
(Forrás/fotó: Szlavóniainfó)