2026-os útdíjak: jelentős drágulás vár a fuvarozókra

Nyilvánossá váltak a 2026-os útdíjszámok, így kiderült, mennyivel kerül többe jövőre a hazai úthálózat használata. Pontos díjakat továbbra sem lehet megadni, mivel a kilométerenkénti tarifák szakaszonként változnak, de az adatokból így is kirajzolódik: jelentős tehernövekedésre készülhetnek a fuvarozók, különösen azok, akik nem autópályán közlekednek.

Három díjelem, bonyolult rendszer

Az útdíj továbbra is három részből áll:

  • infrastruktúradíj,
  • CO₂-kibocsátási díj,
  • levegő- és zajterhelési díj.

Az infrastruktúradíj csak a tengelyszám alapján változik, a másik két díjtétel viszont környezetvédelmi besorolástól és útszakasz-kategóriától függ. Mivel az ország 2633 fizetős szakaszához egyedi arányszám tartozik, a települési és külvárosi útszakaszok aránya miatt a díj kilométerenként jelentősen eltérhet – akár tízszeres különbség is előfordulhat.

A kép érthetőbbé tétele miatt a teljes úthálózat adataiból átlagos arányszámot számoltak, így a most megjelent táblázatok becsült, nem pedig pontos díjakat mutatnak.

Mit emelnek jövőre?

  • A CO₂-díj és a környezeti díjak maradnak a tavalyi szinten.
  • Emelés csak az infrastruktúradíjban lesz.
  • A gyorsforgalmi díjak 4,3%-kal nőnek.
  • A főúti díjak viszont ennél jóval nagyobbat ugranak, sok esetben már majdnem elérik az autópályás szintet.

Kik járnak a legrosszabbul?

A belföldi fuvarozók, akik főként a főútvonalakat használják:
👉 20–40% közötti díjemelkedésre számíthatnak.

A drágulást a korszerű járművek tulajdonosai érzik leginkább, mert náluk a környezetvédelmi díjak alacsonyak, így a végösszegben sokkal hangsúlyosabb lesz az infrastruktúradíj emelése.

  • Euro 6-osoknál már 30% feletti növekedés látszik,
  • az alacsony kibocsátású és elektromos kategóriáknál pedig közel 40%.

A kormány azzal indokolja a változást, hogy a külföldi tranzitforgalmat szeretné az autópályára terelni – a legnagyobb teher azonban így is a hazai fuvarozókra nehezedik, akik a települések ellátását végzik.