Feloldották a Strabag hallgatási tilalmát az M30-as ügyében
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) feloldotta a Strabag kommunikációs tilalmát az M30-as autópálya szikszói szakaszával kapcsolatban. A döntésre azt követően került sor, hogy a Telex nyilvánosságra hozott egy, a cég munkatársainak írt belső levelet.
A sztráda érintett szakaszát 2024 elején zárták le, miután a töltés megcsúszott és a burkolat megrepedt. Ilyen mértékű meghibásodás korábban nem fordult elő a magyar gyorsforgalmi úthálózat történetében. A Strabag a hibák feltárására független szakértőket vont be, a helyreállításhoz pedig a Budapesti Műszaki Egyetem is csatlakozott.
A javítás 2025 februárjában indult, több száz vasbetoncölöp beépítésével. Bár a minisztérium október végi határidőt szabott, a munka elhúzódik, mert a cég csak az altalaj stabilizálódása után építi újra az útpályát.
Szakértők szerint az eset nemcsak a kivitelezés, hanem a döntéshozatal és a klímaváltozás hatásainak figyelmen kívül hagyása miatt is intő jel. A Hernád völgyének bonyolult geológiai viszonyai, a lejtős terep és a 2023-as csapadékos időjárás együttesen vezettek a károsodáshoz.
A szakma szerint az M30-as esete rávilágít: a jövő útépítéseinél nagyobb hangsúlyt kell fektetni a geotechnikai vizsgálatokra és a klímaváltozás okozta kockázatokra.
Információ és fotó forrása: http://magyarepitok.hu









