Ezért épül több mint 22 kilométernyi pálya egyetlen csomóponthoz
Nem mindennapi kihívást kell megoldaniuk a kivitelezőknek Kecskemét térségében, ahol az M5-ös autópálya, az M8-asban folytatódó M44-es és az 5-ös főút triplán keresztezi egymást. A Hódút Építő Kft. által kivitelezett, rendkívül összetett csomópontról egy képriporttal és szakmai beszámolóval is jelentkezünk.
Páratlan paraméterekkel épül meg az M44 gyorsforgalmi út és az M5 autópálya új csomópontja. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában egy bonyolult projekt valósul meg, amelyet a Hódút Építő Kft. kivitelez. A fejlesztésről a lapunknak beszámoló szakemberek hangsúlyozták, egy olyan csomópont épül, amely az M5 autópálya, az M44 gyorsforgalmi út és az 5. sz. főút minden irányú megközelítését, illetve elhagyását egyaránt biztosítja.
A tervezett M8 autópályában folytatódó M44 gyorsforgalmi út továbbvezetését is biztosítani kell
A projekt méretét jól tükrözi, hogy hét műtárgy építése és egy műtárgy bontása mellett közel 22 kilométernyi (!) pályát is magába foglal a műszaki tartalom. Hogy miért van szükség ekkora léptékű fejlesztésre, azt alapvetően az magyarázza,
hogy az M44 gyorsforgalmi utat nyugat felé továbbvezetik, hogy a tervezett M8 autópályában folytatódhasson: így összességében két autópálya (M5 és M44-M8), továbbá az 5 sz. főút keresztezését kell megvalósítani a beruházásban – utóbbi ugyanis szintén ezen a ponton metszi az M5 autópályát.
A példátlan közlekedésfejlesztés részleteit az alábbi módon összegezte olvasóinknak a generálkivitelező. „A tervezés egyik alapfeltétele az, hogy a csomópont úgy kerüljön kialakításra, hogy a más irányból érkező és tovább haladó forgalmak a legkisebb mértékben zavarják egymást. Ezt különszintű keresztezésekkel (hidakkal), gyűjtő-elosztó pályákkal (gyorsító/lassító sávokkal) érhetjük el a kívánt hatásfokban.”
Ezt kell megépíteni a projektben
A fenti céloknak megfelelően
- az M5 autópálya és az 5. sz. főút felett elkészülnek az M44 gyorsforgalmi út átvezetései;
- kiépülnek az M5-ről és a főútról az M44-re feljutást biztosító átvezetések;
- akárcsak az M44-ről az M5-re és 5 sz. főútra lejutást biztosító átvezetések;
- illetve az 5. sz. főút átvezetése az M5 felett.
Leírva bonyolultnak tűnhet, de az alábbi helyszínrajz segítséget nyújt, hogy megértsük a nagyméretű csomópont jól átgondolt kialakítását.

Az 5. sz. főút áthelyezését is meg kellett oldani, hogy elkezdhessék a kivitelezést
A projekt kivitelezése 2024 nyarán indult meg az előkészítő munkákkal. Az előkészítés során azt is figyelembe kellett venni, hogy a csomópont kivitelezése mellett megvalósuljon az M44 gyorsforgalmi út Kecskemét-Szentkirály közötti kapcsolódó szakaszának átadása, ezzel biztosítva az átadás utáni zavartalan közlekedést.
Ennek érdekében még az M44 zárószakaszának áprilisi forgalomba helyezése előtt elvégezték a csomópont műszaki tartalmában szereplő korrekciót az 5. sz. főúton, az ehhez tartozó körforgalmak megépítésével együtt.
Most válnak híddá az eddig különálló szerkezeti elemek
A projekt jelen állása szerint a csomópontnál épülő hidak munkaterületein már az alépítményi munkálatok befejezése és a felszerkezeti munkavégzések megkezdése folyik.
„Most érkeztünk el négy műtárgy tekintetében az építés leglátványosabb szakaszához, az előre gyártott tartó beemeléséhez”
– ismertette a projektvezetés. „Ilyenkor válnak híddá az eddig különálló szerkezeti elemek. Így már nem csak a mérnöki szem, hanem a nagyközönség is láthatja a műtárgyak körvonalait.”
Éjszakai pályazár mellett zajlott le a gerendázás az M5 felett
A projekt egyik legfőbb elemeként július első felében az 5. sz. főútnak az M5 autópálya feletti átvezetését biztosító híd előregyártott tartóit emelték a helyére – amiről nemrég a beruházó ÉKM is beszámolt egy rövid bejegyzésben.

Ennél a hídnál a gerendabeemelések már július 10-én, csütörtökön megkezdődtek az autópályával nem érintett hídrészen. Ezt követően szombaton és vasárnap este 6-tól másnap reggel 6-ig végezték el az autópálya feletti támaszköz gerendázását. A gerendabeemelés ideje alatt az M5 autópályán rendőri segítséggel teljes pályazárat alkalmaztak, ám ezt minden egyes gerenda beemelést követően feloldották a torlódás enyhítésének érdekében.

Szöveg és fotó forrása: http://magyarepitok.hu