Ezt a szokatlan megoldást alkalmaznák a dugók ellen az M7-esen

Különleges átalakítás növelheti az M7-es autópálya kapacitását: a leállósávot is megnyitnák a forgalom előtt. A tervvel kapcsolatban környezeti hatásvizsgálat készült, amelyet bárki véleményezhet, aki érintett.

Az M7 gyorsforgalmi út M0-Balatonvilágos közötti szakaszára vonatkozóan nyújtott be kérelmet környezeti hatásvizsgálatra az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő nevében az a beruházó, amely a tervek szerint különleges megoldásokkal növelné a szakasz áteresztő képességét nagy forgalmi dugók idején. A Pest Vármegyei Kormányhivatal január 31-i közleménye szerint a hatásvizsgálat az út bővítésének terveivel függ össze, írja a feol.hu.

Sajtóértesülések szerint ugyanis meghatározott forgalmi helyzetekben a leállósávokat alakítják át, nyitják meg a forgalom előtt, s mintegy teljes értékű sávként használhatják majd az autósok. Az úgynevezett intelligens leállósávok (ITS) számos előnnyel és néhány hátránnyal is rendelkeznek a tapasztalatok szerint. Előnye a beruházás költséghatékonysága: nem kell új sávokat építeni, hanem a meglévő infrastruktúrát használva bővíthető az adott útszakasz áteresztő képessége. Erre főleg a nagy forgalmi dugók kialakulása esetén lehet szükség. Ám az európai tapasztalatok az ITS rendszerek használatával kapcsolatosan vegyesek: nem mindig tudták ugyanis az autósok eldönteni, szabad-e az út a leállósávon avagy sem. Sőt, egészen addig működik csak a rendszer, amíg le nem robban egy autó, amelynek félre kell állnia. Tehát, adott esetben a balesetveszély is nőhet egy-egy ilyen szakaszon. Éppen ezért az ilyen rendszerek üzemeltetése folyamatos figyelmet és digitális táblázást igényel.

A bővítés Törökbálint, Érd, Tárnok, valamint Balatonfőkajár mellett több Fejér vármegyei települést is érint: Tordas, Martonvásár, Baracska, Kápolnásnyék, Pázmánd, Velence, Sukoró, Pákozd, Székesfehérvár, Szabadbattyán, Kőszárhegy, Polgárdi, Füle és Lepsény is beleesik az M7 autópályának abba a 74 kilométer hosszú szakaszába, amelyről az M0-s és a balatonvilágosi csomópont közötti tervek szólnak.

Szöveg és fotó forrása: zaol.hu

https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2025/02/hatasvizsgalat-m7-bovites