Aránytalan bírságokat fizetnek a magyar autósok

Fájhat a magyar autósoknak a megemelt bírság

Másfél év sem kellett ahhoz, hogy a kormány 67 százalékkal emelje a szabálysértési bírságokat. Ha például egy 50-es táblánál 67-tel bemértek, az 50 000 Ft. Kiszámoltuk, hogyan aránylanak a hazai bírságok és a jövedelmek pár szomszédos állam gyakorlatához.

Kétféle eljárással büntetik a gyorshajtást

Közös volt a szaporodó esetekben az 50 ezer forintos pénzbírság. Ez most az automatizált bírságszórás legalsó büntetési sávja az objektív felelősségnek csúfolt, valójában épp a vezető felelősségét nem firtató rendszerben. hasonló rendszer nemcsak itthon működik, hanem Franciaországban és más államokban is. (Gyorstalpaló gyorshajtásból: a rendőrség a kisebb szabálysértéseket, sebességtúllépéseket többnyire szabálysértési eljárásban bünteti. Ez a jellemző közúti ellenőrzéskor, a tempólimitet maximum 15 km/órával túllépők esetében. Ennél súlyosabb kihágásnál dominál a közigazgatási eljárás a büntetés kiszabásában. 

A fix vagy mobil készülékekkel lefülelt sebességtúllépés rögzítésén túl a rendőrség akkor sem foglalkozik a renitens sofőr megtalálásával, ha lakott területen belüli kirívó gyorshajtásról van szó. A bírságcsekk kimegy az üzembentartónak, aki kiegyenlíti, és amíg fizet, a kocsival folytatódhat a gyorshajtás. A vezető személyének felderítésére az agyonterhelt, leszerelési tilalommal és létszámhiánnyal küzdő rendőröknek nincs kapacitása, az államnak meg láthatóan mindegy is az elkövetők azonosítása, csak csengjen a kassza. Cseng is, a 2023-as évben 26,2 milliárd forintnyi helyszíni és közigazgatási bírságot rótt ki a rendőrség a gépjárművezetőkre.

30, 39, majd 50 ezer forint

A bírságösszegek heveny emelkedése elgondolkodtatta a Vezess szerkesztőségét. Aki 50 helyett 67 km/órás sebességgel megy, mondjuk egy bevezetőút 70-ről 50-re lekorlátozott szakaszán, az 2023. szeptember 1-ig 30 ezer forintot fizetett, ha közigazgatási eljárásban büntették meg. 2023 őszétől az Orbán-kormány 30 százalékot emelt a szabálysértési bírságtételeken, ekkortól az objektív felelősségi eseteknél már 39-390 ezer forintról volt szó, majd ezt srófolták még feljebb, 50 ezer forintos belépővel és 468 000 forintos felső határral. Ez 67 százalékos emelés másfél éven belül!

Ausztriai, németországi és spanyolországi tapasztalataink szerint a 15-20 km/óra közötti túllépések ott a hazai bírság felébe-harmadába kerültek. 

Lakott terület, 50 helyett 67 km/ó50 000 Ft30/29-60 euró, kb. 12 450/12 035-24 090 Ft*607,5 lej, kb. 50 500 Ft50 euró, 20 750
Lakott területen kívül 90 helyett 110 km/ó50 000 Ft30/29-50 euró, kb. 12 450/ 12 035-20 750 Ft*607,5 lej, kb. 50 500 Ft50 euró, kb. 20 750 Ft
Sztrádán 130 helyett 200 km/ó140 000 Ft300-2180 euró/ 124 500- 904 700 Ft**1822,5-4050 lej, kb. 151-336 ezer Ft700 euró/ kb. 290 500 Ft

Szlovákiában erősen progresszív a büntetési sáv, tehát a veszélyesebb sebességtúllépéseket nagyobb, az enyhébb kihágásokat az itthoninál sokkal kisebb tételekkel fenyegeti a jogalkalmazó. Például akit bemérnek 130 helyett 201-gyel vagy gyorsabban, az Szlovákiában már a legfelső, 800 eurós bírságsávban landol, amely a 70 km/óra feletti túllépéseket sújtja, és 415 forintos euróárfolyammal átszámítva 332 000 forintos bírság tartozik hozzá. Itthon ez 140 000 Ft volna.

Romániában 200-zal repeszteni a széles sávok között mozgó bírságtarifa szerint a magyar és a szlovák összeghez is közel állhat attól függően, hogy 9 vagy 20 pontos büntetést kapsz, az ehhez tartozó bírságtételekkel.

Szöveg és fotó forrása: http://vezess.hu