Jelentősen szigorítanák az idős sofőrök jogosítványszerzését
A közelmúltban nyilvánosságra hozott statisztikai adatok aggasztó képet festenek a magyarországi közlekedési balesetek alakulásáról, különös tekintettel az idősebb korosztály által okozott incidensekre – számolt be a hirado.hu.
A 2024-es év első hat hónapjában összesen 6523 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt hazánkban, amelyből 996 esetben 65 év feletti sofőr volt a felelős. Ez a magas szám komoly kérdéseket vet fel az idősebb korosztály vezetési képességeivel kapcsolatban.
A problémakör kapcsán Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője osztotta meg véleményét a hirado.hu-val.
Szakértői álláspontja szerint a jelenlegi magyar szabályozás nem kellően szigorú az idősebb vezetők alkalmasságának felmérése terén.
A legutóbbi KSH-felmérés szerint a 65 év feletti korosztály okozza a legtöbb személyi sérüléssel járó balesetet
– emelte ki Kapitány. Ez az adat különösen aggasztó, hiszen jelentősen meghaladja a fiatalabb korcsoportok által okozott balesetek számát.
Az autósiskola vezetője rámutatott a jelenlegi rendszer hiányosságaira is. Véleménye szerint az orvosi vizsgálatok önmagukban nem elegendőek az idősebb sofőrök vezetési alkalmasságának megállapítására.
Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban
– magyarázta Kapitány. Javaslata szerint közlekedési szakemberek bevonása lenne szükséges, akik gyakorlati felmérés során tudnák megállapítani az idősebb vezetők alkalmasságát.
Kapitány Tibor nemzetközi példákat is említett, ahol szigorúbb szabályozások vannak érvényben az idősebb sofőrök jogosítványának meghosszabbítására vonatkozóan. Egyes országokban a 70 év feletti vezetőknek külön engedélyt kell kérniük a vezetéshez. A szakember szerint érdemes lenne fontolóra venni hasonló intézkedések bevezetését Magyarországon is.
Az autósiskola vezetője hangsúlyozta a családok felelősségét is ebben a kérdésben. A legnagyobb felelősség a családé, hiszen ők látják legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni – mondta.
Kapitány Tibor kiemelte, hogy a jelenlegi rendszer reformra szorul. Javaslata szerint a 65 év feletti vezetőknek rendszeres, közlekedési szakemberek által végzett felméréseken kellene részt venniük.
Ez nem azt jelenti, hogy meg akarjuk vonni az idősektől a vezetés lehetőségét, hanem hogy biztosítsuk, hogy akik az utakon vannak, azok valóban alkalmasak is erre
– tette hozzá.
Szöveg és fotó forrása: http://portfolio.hu