Kétszer háromsávos lesz a M1-es autópálya

  • Jövőre indulnak a nagyobb volumenű autópályabővítések, az első építkezések szeptemberben kezdődnek.
  • Első körben az M1-es autópálya lesz 2×3 sávos az M0-s autóút és Ács között, de megújul az M3-as és az M7-es is.
  • A sávbővítések mellé azonnal, távolról megnyitható, úgynevezett ITS leállósávokat is telepítenek.

Régóta emlegetett téma, hogy a magyar autópálya fejlesztésben jellemzően nem veszik figyelembe a kapacitásigényt, csak a hálózat teljes hosszát növelik. Most úgy néz ki, új korszak kezdődik, legalábbis ez derül ki Kertesi Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) műszaki vezérigazgató-helyettesének a Magyar Építőknek adott interjújából.

A legfontosabb bejelentés, hogy jövőre indul az M1-es autópálya bővítése 2×3+ITS sáv szélességre. A fejújítás látványos része 2025 szeptemberében kezdődik majd és négy évig tart majd. Az első ütemben az M0-ás és az ácsi Concó pihenőhely között épül meg a 2×3 sávos szakasz, tehát körülbelül 90 kilométerrel több háromsávos autópálya lesz Magyarországon. A végső cél Budapest és Győr között 2×3+ITS sáv szélesség, míg az Győr és Hegyeshalom között 2×2+ITS sáv szélesség. Így a Győr és az országhatár közti autópályaszakasz nem lesz szélesebb, a kelet-európai tranzitútvonal 2×2 sávos szűkülete Bruck an der Leitha és Győr között tart majd.

Mi az az ITS sáv?

Az ITS sávok olyan üzemi sávok (köznyelvben leállósávok), amelyeket szükség esetén távolról is meg lehet nyitni, ha a forgalomszervezés úgy kívánja meg például egy baleset miatt. A sáv nyitását változtatható jelzésképű táblákkal végzik. Az ilyen sávok komolyan csökkenthetik a torlódások hosszát és a felújításokat is egyszerűsítik.

A Balaton felé sokat javul a helyzet

Az M1-es autópálya felújításának harmadik vagy negyedig évében, azaz 2028-2029 környékén indul az M7-es autópálya háromsávosítása is, az M0-s autóúttól Szabadbattyánig. Az ITS sávok rendszerét itt nemcsak Szabadbattyánig, hanem egészen Balatonvilágosig kiépítik, ami sokat segíthet majd az útszakasz zavarérzékenységén. Ezzel együtt egy új nyomvonalon is építkezés kezdődik, az M200-as gyorsforgalmi út Székesfehérvárt és Komáromot, azaz az M1-es és az M7-est köti majd össze.

Az M3-as autópálya háromsávosítása is napirenden van, ám a bejelentettek közül ez indul a legkésőbb. Az tervek szerint az autópálya Budapest és Gyöngyös között lesz oldalanként három+ITS sávos.