Lezárult a vizsgálat: kiderült, mi lesz a Gubacsi híd sorsa

A Csepel-sziget északi részén Budapest XXI. és XX. kerületét összekötő Gubacsi híd állapota az utóbbi években sokat romlott, így a korábbi üzemengedély június 30-ig volt érvényben. Emiatt a hídon a közelmúltban terheléses vizsgálatot végeztek, hogy megállapítsák, a híd alkalmas-e június 30-a után is a vasúti közlekedésre. Megkeresésünkre a vizsgálat eredményét megosztotta a MÁV, amelyből kiderül, milyen feltételek mellett lehet a jövőben is használni a hidat.

A jelentős vasúti teherforgalmat bonyolító Gubacsi híd eredeti szerkezetét 1923-1924 között építették, majd a második világháborút követően 1947-ben építették újjá. Mára azonban a híd állapota nagyon sokat romlott, statikai értelemben elöregedett, így egyre sürgetőbbé vált a felújítás.

A híd rossz állapota miatt 2020-ban 5 kilométer/órás sebességkorlátozást és 18-20 tonnás súlykorlátozást vezettek be a keresztülhaladó vasúti szerelvények számára, de szakértők szerint a valódi megoldást egy új híd építése jelentené.

Továbbra is lehet használni a hidat

Mivel a felújítás időpontja kérdéses, egy terheléses vizsgálat alapján nézték meg, hogy a jelenlegi állapotában üzemeltethető-e továbbra is a híd.

A JÚNIUSI ÁLLAPOTFELMÉRÉS ÉS TERHELÉSES CÉLVIZSGÁLAT EREDMÉNYEI, VALAMINT A SZAKÉRTŐI NYILATKOZAT ALAPJÁN A GUBACSI HÍDON JÚNIUS 30-A UTÁN IS TOVÁBB KÖZLEKEDHET A VASÚTI FORGALOM, DE CSAK A KORÁBBINÁL SZIGORÚBB FELTÉTELEK MELLETT – KÖZÖLTE A MÁV.

E feltételek magukban foglalják az 5 km/órás sebességkorlátozás maradéktalan betartását és azt, hogy a jövőben már 2 havonta kell állapotfelmérést végezni.

A hidat használó vasúttársaságok tájékoztatást kaptak arról is, hogy a hídon a sebesség- és tengelyterhelésmérő berendezések teljesértékűen üzemelnek, így a MÁV folyamatosan monitorozni fogja, hogy minden vasúttársaság betartja-e a szabályokat. E szabályok megsértése szankciókat, végső soron a hídról való kizárást is maga után vonhatja.

A hossztartók tehermentesítését célzó ideiglenes megerősítésnek legkésőbb az idei év, azaz 2024 végéig meg kell valósulnia, ezt követően – a kéthavonkénti vizsgálatnál – részletesebb állapotfelmérést, valamint kiterjesztett próbaterhelést is végeznek majd a szakemberek. A jövő évi közlekedésről csak ezeket követően születhet döntés – hangsúlyozta a vasúttársaság.

Szöveg és fotó forrása: http://portfolio.hu