Napokon belül lezárhatnak egy budapesti Duna-hidat

Június 30-án lejár az egyre rosszabb állapotban lévő Gubacsi Dunaág hídjának az üzemengedélye, ami a fővárosi lakosság nagy részének mindennapjait nem érinti közvetlenül, de a hazai ipari termelésre nézve súlyos következményekkel járhat. Ez a mindössze 145 méter hosszú híd biztosítja a vasúti összeköttetést a Csepeli Szabadkikötő és több nagy, Magyarországon működő autó- és akkumulátorgyár között, melyeknek számos beszállítója ezen keresztül juttatja el a gyártáshoz szükséges alkatrészeit a gyárakhoz. Mivel a felújítás időpontja kérdéses, jelenleg egy terheléses vizsgálat zajlik, aminek eredménye döntheti el azt, hogy a már most is fennálló korlátozások mellett üzemeltethető-e továbbra is a híd.

A Gubacsi híd a Csepel-sziget északi részén Budapest XXI. és XX. kerületét köti össze a Ráckevei-Duna fölött. Az eredeti híd szerkezetét 1923-1924 között építették meg, két darab acélhidat létrehozva, melyek közül az északi a vasút és a HÉV, míg a déli a közúti forgalom számára létesült. A második világháborúban – más budapesti hidakhoz hasonlóan – ezt a hidat is felrobbantották, majd végül 1947-ben építették újjá.

Mostanra viszont a híd állapota nagyon sokat romlott, statikai értelemben elöregedett, így egyre kevésbé biztosítható rajta a biztonságos vonatközlekedés. Emiatt 2020-ban 5 kilométer/órás sebességkorlátozást és 18-20 tonnás súlykorlátozást vezettek be a keresztülhaladó vasúti szerelvények számára, de idén június végétől elképzelhető, hogy így sem lehet tovább üzemeltetni a hidat. A híd felújítása tehát nem tűr halasztást, de szakértők szerint a valódi megoldást egy új híd építése jelentené.

A FŐ PROBLÉMA, HOGY EZ A HÍD JELENTI AZ EGYETLEN VASÚTI KAPCSOLATOT A CSEPELI SZABADKIKÖTŐ ÉS A LEGNAGYOBB MAGYAR IPARVÁLLALATOK – TÖBBEK KÖZÖTT AUTÓ- ÉS AKKUMULÁTORGYÁRAK – KÖZÖTT, MELYEK „JUST IN TIME” RENDSZERBEN DOLGOZNAK.

Információink szerint a probléma már hónapok óta napirenden van, a MÁV többször is egyeztetett a legnagyobb szállítmányozó és fuvarozó cégekkel arról, hogyan lehetne a legrövidebb ideig tartó vágányzár mellett elvégezni a felújítást, de a munkálatok azóta sem kezdődtek meg.

JÚNIUS 30-ÁN, VAGYIS ALIG TÖBB MINT EGY HÉT MÚLVA VISZONT LEJÁR A HÍD ÜZEMENGEDÉLYE, ÍGY AZ, HOGY A HÍDON EZT KÖVETŐEN IS KÖZLEKEDHETNEK-E SZERELVÉNYEK, A MOST ZAJLÓ TERHELÉSES VIZSGÁLAT EREDMÉNYÉTŐL FÜGG.

Szöveg és fotó forrása: http://portfolio.hu