Változik a B kategóriás jogosítvány- néhány autót nem lehet majd vezetni
Új KRESZ készül, de a B kategóriás jogosítvány is kettéválasztásra kerülhet. A nagy teljesítményű autók elterjedése állami beavatkozást igényel, de ennél azért többről van szó, számolt be a rendelkezésről a Hitel Fórum.
Kettéválasztásra kerülhet a B kategóriás jogosítvány. Az elmúlt időszakban történt tragikus események – gyorsasági versenyek, gyorshajtás miatti balesetek – illetve a nagy teljesítményű autók ilyen mértékű elterjedése beavatkozást igényel – mondta Ágh Péter államtitkár, aki elismerte, hogy folyamatban van a KRESZ felülvizsgálata, és ennek részét képezi hogy a nagy teljesítményű gépjárművek helyzetét miként érdemes rendezni. Egyébként a KRESZ felülvizsgálatára érdemben 2009 óta nem került sor. A jelenlegi jogszabályi környezet és gyakorlat éppen amiatt ilyen átláthatatlanul kusza és nem életszerű, mert hosszú évek óta csak a toldozgatás jutott neki osztályrészül.
B+ kategóriás jogosítvány kellene az erős autókhoz
A KRESZ-módosítása értelmében az olyan személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedély, amelynek a hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye meghaladja a 300 kilowattot, csak olyan személynek adható ki, aki legalább öt éve rendelkezik személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedéllyel, a jogszabályban meghatározott pszichológiai alkalmassági követelményeknek megfelel, a tanfolyamot elvégezte és vezetői jártasságáról és magatartásáról vizsgát tett.
A 300 kW-os határ indokolatlanul magas
– Nem tartom megfelelő kiindulási alapnak kizárólag a járművek kW-ban megadott teljesítményéhez kötni a tervezett módosítást. A tömeg/teljesítmény (kg/kW) arány meghatározásának lenne egyedül értelme, az mutatja csak meg valójában, hogy egy autó mennyire dimanikus, robbanékony, pontosabban, hogy szakavatatlan kezekben jelenthet-e magasabb balesetveszélyt – mondta egy általunk megkérdezett szekszárdi szakember.
Mindemellett a 300 kW-os határ indokolatlanul magas, ezen küszöbérték feletti teljesítményű személyautóból nem nagy számban futnak hazánk útjain. Az oktatás-képzés oldaláról szerencsésebb ennek a kérdéskör szabályozásának a megközelítése, mert például egy 1400 köbcentiméteres motorral szerelt, 70 kW maximális teljesítményű, 1 tonna alatti önsúlyú városi kisautó avatatlan kezek között éppen úgy alkalmas halálos közúti balesetek okozására, mint a „sportautók”.
Szigorítanák a feltételeket, számít az előélet
A javaslat szerint, nem adható vezetői engedély annak, aki közlekedési útvonal, jármű, üzemi berendezés és ezek tartozéka megrongálásával vagy megsemmisítésével, akadály létesítésével, közlekedési jelzés eltávolításával, vagy megváltoztatásával, megtévesztő jelzéssel, közlekedő jármű vezetője ellen erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával, vagy mások életének vagy testi épségének veszélyeztetése miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek. Illetve szünetel az engedélye annak, akivel szemben az említett közlekedési bűncselekmények gyanúja miatt büntetőeljárás van folyamatban.
A minisztérium már dolgozik az ügyön
A Totalcar információja szerint, nem csak új KRESZ készül, de a B kategóriás jogosítvány is kettéválasztásra kerülhet. A kormány önálló koncepció mentén halad és átfogó módosításra készül. A hírek szerint teljesen új jogszabályok várhatóak, de biztosat mondani még senki nem tud.