Mérföldkőhöz ért Magyarország leghosszabb autópályájának megvalósítása

Jó hír érkezett a hányattatott sorsú, páratlan magyar autópálya megépítéséről. Most egy 57 kilométeres rész tervezése kezdődik meg az M9-en.

Túlzás nélkül kiemelten fontos esemény készül szerdán a magyarországi közúti infrastruktúra fejlesztésében. Nem más kerül ugyanis napirendre, mint a híres-hírhedt M9-es gyorsforgalmi út.

CM20231215_Görbeháza csomópont átadó_M3-M35_autópálya_HAON (17)
M9: mérföldkőhöz ért Magyarország leghosszabb utópályájának megvalósítása – szerdán szerződnek egy új szakasz tervezésére / Fotó: Czinege Melinda/Mediaworks

Erről az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) küldött ki tájékoztatást és egészen pontosan arról van szó, hogy június 5-én kora délután aláírják az M9-es gyorsforgalmi út újabb szakaszának a tervezésérő szóló szerződést, méghozzá 51-es és 53-as számú főút közötti résznek. Ez a gyakorlatban Dusnok és Tompa összekötését jelentené, ami egy 57 kilométeres távot jelent. Ennek a tervezési munkáira szerződnek le tehát ünnepélyes keretek között szerdán. A magyar állam és a kormány részéről

  • az ÉKM útépítésért felelős államtitkára, Pántya József lesz ott az eseményen,
  • de beszédet mond Bányai Gábor, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna Komplex Fejlesztéséért Felelős kormánybiztosa, egyben Bács-Kiskun vármegyei 5-ös számú egyéni választókerületének országgyűlési képviselője
  • és Zsigó Róbert is, aki a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára, illetve Bács-Kiskun vármegyei 6-os számú egyéni választókerületének országgyűlési képviselője.

A pontos részleteket ők fogják ismertetni, mindenesetre a Magyar Építők korábbi cikke szerint a közbeszerzést a tervezre még tavaly októberben írták ki és ennek az 57 kilométeres szakaszon túl több eleme is van. Így például a Jánoshalmi mérnökségi telep és kerékpárút tervezése Jánoshalma és Kiskunhalas között, a környezetvédelmi engedély módosítása és megszerzése, valamint teljeskörű engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése.

Az M9-es Magyarország leghosszabb autópályája lesz

A Világgazdaság legutóbb az idén márciusban írt az M9-es autópálya körüli fejleményekről. Akkor arról számoltunk be, hogy az ÉKM megbízásából a Roden Kft. és a Főmterv Zrt. készítheti el a Tompától az országhatárig futó, mintegy 7 kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi út, illetve egy új teherforgalmi határátkelőhely terveit.

Az M9-es autópálya megépítése régi terv, 2001 óta ismert a koncepció. Ha teljes egészében elkészülne, nagyjából 300 kilométer hosszúságot érne el. Ezzel ez az autópálya lenne a leghosszabb tranzitútvonal Magyarországon. Célja a jelenlegi sugaras gyorsforgalmi úthálózatot összekötése. A vonatkozó Wikipédia-szócikk szerint az M9-es autóút a Budapest-központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldására építendő gyűrű irányú úthálózati elem.

Útvonalát azonban csak mintegy iránymutatásként jelölték ki, végleges nyomvonala még egyeztetés tárgyát képezi. Az M9-est a vidék körútjaként is nevezik, az országot nyugatról keleti irányba átszelve

  • Debrecen, 
  • Békéscsaba,
  • Szeged,
  • Pécs,
  • Kaposvár,
  • Nagykanizsa,
  • Zalaegerszeg,
  • Körmend,
  • Szombathely,
  • és Kőszeg 
    városokat kötné össze. Hogy mikorra, az jelenleg megválaszolhatatlan kérdés, már csak azért is, mert eddig a pályából összesen 20 kilométernyi szakasz (az is csak 2×1 sávon) készült el.

Szöveg és fotó forrása: http://vg.hu