Balesetveszélyesek a túlhajszolt csomagfutárok

  • Évente 4 ezer ember hal meg az európai utakon a sofőr fáradtsága miatt.
  • Az autósok 13-szor nagyobb eséllyel karamboloznak kora reggel, mint délelőtt vagy délután.
  • A legnagyobb veszélyben a csomagküldő cégek túlterhelt futárjai vannak.

A legújabb kutatások szerint körülbelül két óra folyamatos vezetés után a sofőr koncentrációja romlani kezd. A járművezetők egyre kevésbé ismerik fel a kockázatos helyzeteket, és lassabban reagálnak, ami növeli a balesetek kockázatát. Segíti a sofőrök éberségének fenntartását, ha két óránként szünetet tartanak.
A fáradt járművezetők különösen a csomagszállító futárszolgálatoknál jelenthetnek közlekedésbiztonsági kockázatot, mivel őket a főnökeik folyamatosan sürgetik, hogy hosszú órákon át dolgozzanak, és így megbirkózzanak az online megrendelésekkel.
Kutatások kimutatták, hogy a kisteherautó-vezetők leginkább hajnalban (2 és 6 óra között) és kora délután (14 és 16 óra között) alszanak el a volánnál. Az éjszakai vezetés különösen fárasztó annak, aki nem szokott hozzá.

A kézbesítő sofőröket erősen ösztönzik a főnökeik, hogy a csomagokat házakhoz vigyék, mivel egész Európában előre tört az online vásárlás. Noel Gibbons ír állami közlekedésbiztonsági tisztviselő azt mondta a Fleet Transport hírportálnak: olyan flották üzemeltetőihez és vezetőihez fordultak, akiknek módjukban áll, hogy csökkentsék a fáradtság kockázatát azáltal, hogy megtervezik a sofőrváltásokat. Fontos, hogy rendszeres szüneteket iktassanak be még akkor is, ha a forgalom vagy más tényezők késleltetik a tervezett menetrendet. Írországban a 2008 és 2011 közötti 915 közúti közlekedési haláleset 23 százaléka túlhajszolt hivatásos sofőrökhöz kapcsolódik.

A probléma fontosságát jelzi, hogy évente 4 ezer ember hal meg Európában a sofőr fáradtsága miatt. A fáradtsággal kapcsolatos balesetek háromszor nagyobb eséllyel okoznak halált vagy súlyos sérülést. Egy autósnak 13-szor nagyobb az esélye a fáradtsággal összefüggő ütközésekre kora reggel, mint délelőtt vagy délután.