A múlt héten a rendőrség a nehéz tehergépjárműveket ellenőrizte
Mint rendesen, a múlt héten is csatlakozott a magyar rendőrség a Roadpol (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) által szervezett európai szintű Truck&Bus ellenőrzéshez. A Roadpol Műveleti Csoportjának éves ellenőrzési terve alapján az átfogó és fokozott ellenőrzést július 18. és 24. között tűzték ki, azaz a múlt héten folyamatosan tartott, a hétvégét is beleszámítva. Elsősorban a vezetési- és pihenőidővel, a veszélyes áruk szállításával összefüggő szabályok megtartását, valamint a beutazás, illetve belföldön tartózkodás jogszerűségét vizsgálták.
Legalábbis ez volt a célirány. Végül egy hét alatt 3042 tehergépkocsit ellenőriztek, amelyből 2324 volt magyar honosságú. Igen magas arányban tártak fel jogsértést az ellenőrző hatóságok, hiszen 889 teherautó vizsgálatánál tártak fel jogsértést. Ebből 3 esetben olyan súlyos volt a helyzet, hogy azonnali korlátozást kellett elrendelni.
A jogsértések közül dobogó legmagasabb fokán a klasszikus és minden autókategóriában visszatérő szabályszegés, a gyorshajtás került. Összesen 169 esetben emiatt indult eljárás a teherautó sofőrök ellen, akiknek a bukásesélyük nagyobb az átlagautósnál, hiszen nem csak a sebességméréseken bukhatnak, hanem a tachográf is lehet árulójuk. Többségükben ez utóbbin buktak, 112 sofőrről a fedélzeti menetíró adatait elemezve derült ki, hogy mélyebbre nyomták a gázpedált a kelleténél, és csak 57 olyan sofőr akadt, akit bemértek.
A képzeletbeli dobogó második helyére a passzív biztonsági eszközökkel való problémák kerültek. Ez okból 132 teherautó sofőrje felelt. A harmadik helyre a „műszaki hiányosságok” kategória került 76 megbüntetett sofőrrel. Az összesen 25 jogsértési kategóriából (amelyek között bűncselekmények is szerepelnek) a fentieken túl magasabb számban a rakományrögzítéssel és az okmányokkal volt gond.
Szöveg és fotó forrása: Kreszvaltozas.hu